19.7.07

Stemningen på boligmarkedet

Jeg har tidligere benyttet en illustration der gennemgår alle de følelser der findes på boligmarkedet. Klik på billedet for at se det tydeligt.

I min sidste stemningsbeskrivelse, som er godt 3 måneder gammel, skrev jeg at banker, ejendomsmæglere og realkredit befandt sig i denial-fasen (benægtelse). Dette har ændret sig, flere og flere spår nu prisfald.

Enkelte sidder dog stadig fast i denialfasen, her til aften hørte jeg en repræsentant fra Dansk Ejendomsmægler Forening formane os om at det eneste vi opnåede med al den snak var at vi blev bange og talte priserne ned.

Jeg fik ikke hans navn, men om nogen burde han vide at det ikke er muligt at bremse det forestående prisfald. Det nærmer sig det hykleriske at de "professionelle" giver forbrugerne skylden for prisfaldet og det manglende boligsalg. De selvsamme professionelle har bragt os i den situation vi nu befinder os i på boligmarkedet. Banker og realkredit har gladeligt lånt alt for mange penge ud og sænket deres krav til kundernes økonomi. Ejendomsmæglerne har samtidigt euroforisk talt priserne op.

Og jeg bebrejder dem ikke, banker og realkredit ligger i skarp konkurrence. Hvis en bank/realkreditselskab ikke ville låne tilstrækkeligt med penge ud, ja så ville konkurrenten. Ejendomsmægleren meler selvfølgelig deres egen kage for at få handlen/handlerne hjem.

Da boligmarkedet er forholdsvis frit vil der ske disse udsving. Det eneste der kan ændre udsvingene er politiske indgreb. Eksempelvis en kartoffelkur eller en indførsel af nye lånetyper eller lignende.

Vi ligger altså midt i mellem denial og fear, hvor langt vi skal ned i pris handler udelukkende om hvor hurtigt vi kommer igennem de næste 5 faser fear, panic, capitulation, desperation.

Det hele handler om psykologi.

0 Comments:

 

blogspot templates | Webtalks