7.8.07

Udlejningsejendom på tvangsauktion

Her i weekenden foretog jeg en lidt bredere søgning på tvangsauktion.dk

Jeg faldt over en tvangsauktion over en udlejningsejendom lidt udenfor Vordingborg.

Ejendommen havde 3 lejemål, en grillbar og 2 små lejligheder.


Jeg indrømmer at ejendommen aldrig vil vinde prisen som flotteste udlejningsejendom, men det er underordnet. Rent økonomisk er det en lille perle.

Fordele:

  • Lav pris - området har ikke haft voldsomme prisstigninger
  • 3 Lejemål - hvis et af lejemålene står tomt i en periode vil der alligevel være indtægt
  • Grim - afholder mange fra at byde = lav pris
  • Vigtigst af alt - god økonomi - positivt cashflow

Ulemper:

  • Udenfor mit område
  • Et af lejemålene er ved at blive opsagt
  • Grim - afholder måske lejere og giver måske lavere lejeindtægt
  • Mulig vandskade

Jeg kan se at tvangsauktionen er blevet aflyst - forståeligt nok - enten har ejerne fået refinansieret eller også er den blevet solgt uden om auktionen.

Sådan prissætter jeg hvad jeg vil give for en ejendom til udlejning (jeg har ikke fuldt mine egne råd da jeg købte rækkehuset!!):

Lejeindtægten:

Her kan lejeindtægten enten være den aktuelle lejeindtægt eller den indtægt jeg påregner at kunne opnå. I denne situation er den samlede husleje kr. 12.850 - lad os sige at jeg efter en gennemgang vurderer at den lejlighed der bliver ledig kan lejes ud for 3.400 kr. istedet for 2.750 kr. efter jeg har renoveret den. Så hedder tallet 12.850-13500

Faktor 125:

Det er et helt hjemmebrygget system jeg anvender og det skal absolut kun bruges vejledende. En mere grundig granskning af alle tallene i ejendommen skal selvfølgelig ske. Men det er en timesaver - lynhurtigt kan man se om der er sund fornuft i tallene og om det er noget man skal arbejde videre med.

Hele øvelsen går så ud på at gange lejeindtægten med 125.

I denne situation giver det 1.600.000 - 1.690.000 og da ejendommen højst sandsynligt ville gå for mindre end det tal var auktionen altså interessant.


0 Comments:

 

blogspot templates | Webtalks