11.2.06

Forbrugeraftalen for håndværkere.. plus et tip fra Danishinvestor

Erhvervs- og Byggestyrelsen (ebst) har i samarbejde med forbrugerrådet og byggeriets organisationer lavet en ny forbrugeraftale. Formålet med aftalen er at forbruger og håndværker får gennemgået opgaven og får det nedfældet på papir.

Jeg mener det er et kærkomment tiltag og forhåbentlig kan det forhindre mange af de klagesager der er i byggeriet.

Jeg har selv benyttet skriftlige aftaler med håndværkere, men kun på store projekter der kunne afgrænses og beskrives på en fornuftig måde. Fx. nyt tag, nyt køkken osv.

Jeg betaler som regel håndværkeren efter timer, da min erfaring siger mig at det er den langt billigste måde at få arbejdet gjort på. Ulempen er at man så ikke kender den endelige pris før arbejdet er færdigt.

Og nu kommer mit lille tip vedrørende håndværkere. Først og fremmest gælder det om at finde en der til at starte med holder sine aftaler/mødetidspunkter. Når dette er sket - så sæt dig ind i hans sted. Hvis det er en lille håndværker med kun et par medarbejdere er likviditeten vigtig for ham. De har brug for at kunne betale materialer, betale løn, moms og påfyldning af Diesel for at komme hen til arbejdet (overdrivelse fremmer forståelsen - lad være med at benytte en håndværker du kan fornemme er ude i økonomiske problemer). Min pointe er at de ikke skal vente 14 dage eller mere for at få udbetalt deres tilgodehavende. Den håndværker jeg anvender allermest får en check når han er færdig ude på pladsen og vi nedfælder en foreløbig faktura, som han derefter går hjem til konen med som sender mig en "rigtig" faktura.

Resultatet er kontant betaling, en meget glad håndværker og han kommer til selv de mindste opgaver for han ved at pengene falder med det samme. Jeg hører tit på andre at de ikke kan få en håndværker ud til små opgaver - de gider ikke i øjeblikket hvor det går så godt for branchen.
Men har de et hul i kalenderen kommer de som regel når jeg ringer... som jeg skrev i mit tidligere indlæg "Cash is king".


Den nye forbrugeraftale kan ses her

2 Comments:

Anonym said...

Det lyder umiddelbart som en god ide at betale håndværkeren med det samme.

Jeg tror faktisk du har ret i at man bliver håndværkerens favorit fordi han kan se belønningen for sit arbejde med det samme.

Måske skulle man selv til at praktisere det princip. Jeg har nemlig problemer med at få håndværkeren ud til diverse småprojekter jeg har på mit hus.

Anonym said...

Forbrugeraftalen, er jo ikke et nyt begreb. Vi er mange der altid har sat en ære i at have vores aftaler i orden. Jeg råder alle jeg skal lave kontrakter med til at læse forbrugeraftalen. Således ved mine kunder hvilke tanker de skal gøre sig. Tjek www.lunddal-entreprise.dk og se hvor sinpelt det kan gøres. Derudover er jeg enige i at løbende betaling kan være en rigtig god sikring for både kunde og "håndværker". Løbende betaling sikre at begge parter ikke bliver snydt til sidst. Folk glemmer hvor mange problemer Sælvstændige har med at få deres penge ind. Det stort set alle håndværkere refererer til som "den sidste regning" som vi har så store problemer med at få vore kunder til at betale. Selv om vi har gjort vores arbejde til UG. Men med forbrugeraftalen fejlkommunikere vi mindre.

 

blogspot templates | Webtalks