17.2.06

Weekenden er booket

Jeg er lige kommet hjem fra en meget speciel oplevelse.

Jeg kender en ældre herre (pensioneret tømrermester), som også går og roder lidt med ejendomme. Han inviterede mig ud til et hus han lige har købt for at spørge om jeg var interesseret i lidt arbejde her i weekenden (jeg har før hjulpet ham og han hjælper mig med håndværksmæssige opgaver).

Jeg fortalte ham at det ville jeg da gerne, men han mente at jeg skulle se huset inden jeg sagde endeligt ja. Allerede inden jeg kom ind i entreen ramte lugten mig. Jeg plejer ikke at være sart, men her måtte jeg holde mig for næsen inden jeg gik ind.

Min ven havde købt huset som dødsbo - den tidligere ejer havde 2 døtre, men de ønskede end ikke at kigge ind i huset. Min ven havde så aftalt at han købte indboet med (der var for mig at se ikke noget af værdi) og han lovede at hvis han fandt ting der havde affektionsværdi som f.eks. fotoalbums, børnetegninger mv. ville han aflevere det til dem.

Huset var fyldt med skrald, gamle madvarer og der var vel nok over 100 youghurtkartoner smidt rundt omkring i stuen og køkkenet. Man kunne ikke se gulvet et eneste sted - der lå simpelthen ting overalt. Køkkenet var helt ekstremt - køleskabet havde ikke haft strøm på (strømmen var slået fra!) i meget lang tid og madvarene var helt fordærvet og levende.

Det undrer mig at ejeren har kunnet få lov til at leve sådan. Jeg fik ikke hele historien, men han havde haft nogle psykiske problemer og havde truet plejepersonale og kommunalt ansatte. Så de havde ikke sat en fod inde i huset i meget lang tid.

Planen er nu at jeg har sat hele weekenden af til at hjælpe min ven med at få ryddet huset. Vi satte en affugter op i både køkkenet og i badeværelset (vandskade). Derudover medbragte vi eddike i store dunke som vi hældte ud i foliebakker som vi placerede strategiske steder rundt omkring i huset. Eddike kan tage den værste lugt til vi skal arbejde i morgen.

For de af jer der har set "rent hjem" på Tv2 kan jeg fortælle jer at huset her var 1000 gange værre end det værste i har set i det program.

2 Comments:

Anonym said...

Spændende projekt. Det ville være skægt om du tog et par billeder derude og smed op i din blog.

DI said...

Hej Jonas,
Har først set din kommentar idag.
Jeg har ikke haft kamera med derud, jeg tænkte på at det kunne være sjovt at se før/efter billeder, men for det første er det ikke mit hus for det andet føler jeg at det er at udlevere et andet menneske. Jeg ville have det dårligt hvis hans børn lige pludselig så billederne på nettet.

Der skal nok komme billeder af mine egne projekter! ;o)

 

blogspot templates | Webtalks